Hele venstresidens tankesmie

24 rom om dagen

«Vi får flere og flere rom, hvis du ikke løper, klarer du det ikke». «De gir oss 16 minutter for å gjøre et rom perfekt, men det går ikke – man trenger minst 30 minutter for dette.»

AV INGRID WERGELAND
Trykt i LO Aktuelt 14/2010

Det er renholdere ved hotell i Oslo-området som forteller. Erfaringene er dokumentert i den ferske rapporten ISS-metoden, skrevet av Lotta Elstad ved Manifest Analyse. Elstad har tidligere skrevet boka En såkalt drittjobb (2008), etter å ha jobbet som stuepike på ringevikarkontrakt. Etter at hun skrev boka har det skjedd en endring i hotelldriften i Oslo og Akershus: ISS Facility Services AS har tatt over renholdet på rommene til 29 hotell i området. Elstads rapport baserer seg på 75 individuelle saker ved Fellesforbundets hotellavdeling i Oslo-området og intervjuer med 29 ISS-ansatte ved sju ulike hoteller.

Hotellene skiller ut romrenholdet for å tjene mer penger. ISS mener de kan gjøre renholdet mer effektiv enn hotellene selv, fordi de har noe de kaller «ISS-metodikken». De ansatte får opplæring i dette, som kort fortalt er at en person viser renholderne hvordan man skal vaske mer effektivt. Hovedregelen er at man skal gå inn på rommet kun to ganger. Først går man inn for å sjekke alt som skal gjøres og ta ut sengetøyet, eventuelle håndklær, skitne glass og liknende. Andre gang man går inn i rommet, skal man ha med seg alt som mangler. Mens man er i rommet den andre gangen, skal sengetøy skiftes, rom støvsuges, bad vaskes, og så videre. Deretter tar man en test på data som viser bilde av en renholdssituasjon, og man spørres om hvordan man vil løse den. Så får man et diplom. Å gå få ganger inn og ut av rommet gjorde renholderne lenge før ISS kom inn i hotellet. Ifølge de ansatte dreier metodikken seg om at tempoet skrus opp. Dette er også blant hovedkonklusjonene i rapporten fra Manifest Analyse.

Elstad beskriver hvordan ISS øker arbeidspresset, at de permitterer fast ansatte og heller tilbyr dem å jobbe som ekstravakter, og at tillitsvalgtarbeid blir vanskeligere når ISS tar over driften. På et hotell er kravet nå minimum 24 rom per person per dag. Før ISS kom var det forventede antallet 17 rom. Hvis ikke renholderne rekker rommene de er tildelt, er det lite forståelse å hente fra sjefen. Noen blir bedt om å jobbe gratis overtid, noen blir kjeftet på.

En av renholderne ble bedt om å finne seg en annen jobb hvis hun ikke rakk å ta alle rommene på listen. En dag jobbet hun så fort hun måtte for å ta 23 avreiserom og fire borom på seks timer. Etter bragden fikk hun klage fra en hotellkunde på for dårlig renhold. Hun fikk en skriftlig advarsel fra sjefen som takk.

At ISS ikke har tillit til at de ansatte selv vet hvor lang tid det tar å rengjøre et rom, går på verdigheten løs. Mange av renholderne har jobbet mange år på hotell, de har yrkesstolthet og ønsker å fortsette i jobben. Da Elstad spurte en 25-årige renholderen om hun trodde at hun kunne jobbe på denne måten i 40 år til, måtte renholderen le og svare nei.

Både hotelleierne og ISS tjener på outsourcingen. Prisen er det renholderne som betaler, gjennom dårligere helse, og en mer utrygg og tøffere hverdag.

Ingrid Wergeland
Leder Manifest Analyse